ایده­ی “شهر-فرهنگ” چارچوبی برای برنامه ریزی شهر ایرانی-اسلامی

قسمتی از متن پایان نامه :

تحلیل ساخت و بافت شهر خوی از منظر ویژگیهای شهر اسلامی

4-2-1-­ کانون گرایی در بافت و ساخت شهر

در حال حاضر، از این منظر در شهر خوی، فقدان هویت کالبدی مشهود می باشد. هسته­ی تاریخی شهر با افزایش ترافیک ماشین، به یک گره­گاه ترافیکی تبدیل شده می باشد. در واقع در مرکز شهر، ماشین بر بشر چیره شده می باشد. اصل بر تردد با ماشین می باشد و بیشتر فضای معابر شهری را به خود اختصاص داده می باشد. هر چه شهر گسترش می­یابد، بر ترافیک ماشینی و آلودگی هوا و آلودگی صوتی در این مرکز ترافیکی افزوده می­گردد. پراکندگی­های بی­برنامه­ی کاربری­های عمومی که کارکرد­هایی در مقیاس شهر و فراتر از شهر دارند، نظیر مراکز آموزش عالی، مراکز فرهنگی و… مانع ازشکل­گیری یک تراکم انسانی در هسته­ی مرکزی شهر می­گردد، هسته­ای که در تسخیر ماشین قرار دارد. عواملی نظیر گسترش شهر به صورت نامنظم و خزشی به اطراف، نبود مرز محله­ای شاخص، نبود طرح ایده­آل در شبکه­ی ارتباطی، اختصار­شدن تکنیک­های برنامه ریزی و شهرسازی در طرح­های ترافیکی و در حد سازماندهی معابر، از عواملی می باشد که هویت کالبدی شهر را زیر سوال می­برد.

عامل مهم دیگر، نبود فضای باز در مرکز شهر و نیز کمبود و یا نبود فضاهای عمومی و باز در سطح شهر می باشد. در حالیکه وجود آنها برای برخوردهای اجتماعی و تقویت مناسبات اجتماعی ضروری به نظر می رسد. با در نظر داشتن تعریف ارائه شده از فرهنگ، وجود فضاهای عمومی و برنامه ریزی برای شکل­دهی به یک مرکز شهری قوی با تراکم انسانی بالا، یک ضرورت می باشد، زیرا که فرهنگ هر جامعه­ای در برخورد­های اجتماعی همان جامعه شکل می­گیرد و با مشارکت و تعامل اجتماعی رشد کرده و به تکامل می­رسد. با این تفاسیر وجود فضایی باز در هسته­ی متراکم شهر و چینش کاربری­های عمومی در این محیط، برای شکل­دهی هویت ایرانی-اسلامی به شهرها امری ضروری به نظر می­رسد.

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

1-3-1-­ آیا ایده شهر-فرهنگ می­تواند شهر ایرانی-اسلامی را پایدار کند؟

1-3-2-­ چگونه می­توان ایده شهر-فرهنگ را در شهر ایرانی  (خوی) تقویت نمود؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه